
WAHRHEIT MACHT 

C~~~/iTlj) 
_-----Jkf-.~/4ql ~' 

~~ 
TV-1 i Sverige sendte forleden kveld et program med OV2nn~ 

~. Det gikk på luften også påfØlgende dag. I flere dager på rad 
var det forhåndsannonsert med anbefalinger til seerne siden det skulle/00

7 handle om nynazisme. NRK fjernsyn Antenne Ti sendte et lengre utdrag 07 
av programmet den 24.9.1991 med kommentarer av Jo Benkow. 

For å belyse emnet hadde produsenten infiltrert et nynazistisk 
miljø og tatt opp 110 timer videofilm som var kuttet ned til mindre 
enn en times program. Det var i farten umulig å avgjøre om programmet 
var ekte i den fbrijtand at det dreiet seg om genuine opptak. Om scener 
var arrangert, om kryssklipping og lyd fusk hadde funnet sted får stå 
som et ubesvart spørsmål. En film som tok sikte på å gi korrekt og saklig 
informasjon var det imidlertid ikke. Det var en ren antinazistisk propaganda­
film. Tysk og Østerriksk fjernsyn, som står under konstant press fra 
grupper som Ønsker at slike filmer blir sendt, hadde avslått å vise 
filmen. 

Rammen var i hovedsak unge menn som utga seg eller ble utgitt 
for å være nynazister. De fleste var ikke begunstiget med noe særlig 
tiltalende utseende og oppfØrte seg stort sett usympatisk, - de kunne 
virke aggressive, bøllete, kunnskapslØse og ubalanserte inntil det sinnsvake. 
Deres opptreden syntes udisiplinert, de sang uvanlig dårlig til tyskere 
å være, påkledning og frisyrer minnet mer om Blitz-miljøet i Oslo enn 
om tidligere tiders autoritetshugne nasjonal-sosialister. Man fikk se 
talere som bare kunne oppfattes som misslykkede og groteske kopier av 
Hitler og Goebbels. Deres budskap var stort sett "Tyskland for tyskere" 
og "Auslander h'raus", omtrent som noen sier "Norge for nordmenn". Men 
de innebefattet også jødene. I begge ender av programmet var det et 
intervjuv med en jØdisk kvinne som hadde overlevet Auschwitz, og det 
hele ble avsluttet med en plakett som innprentet seerne om at de nå 
var advart. 

Det kan ikke være til skade for særlig mange om slike programmer 
sendes. Om nynazisme og nynazister er hva programmet viste så kan ingen 
få særlige problemer med å distansere seg. Personene, deres fremtreden 
og merkelige påfunn samt hva de angivelig skal ha utgitt seg for å mene 
var fri for karismatisk effekt og kan neppe ha appell til andre enn 
bråkmakere. I så måte er det lite å innvende til de kommentarer som 
Jo Benkow avslutningsvis knyttet til programmet. Men programmet hadde 
en betenkelig side: - Man trakk frem navngitte personer og identifiserte 
dem med de useriØse, bøllete ungdommene og deres adferd. Enhver person 
som derved ufrivillig har fått sin person vist frem eller sitt navn 
nevnt må nØdvendigvis være skadelidende. Å lage et program om skrullete 
nynazister alene ville ha liten hensikt for en produsent med hensyn 
til salg og profitt. Slikt gjør et hvilket som helst TV-selskap minst 
like godt om ikke bedre med egne medarbeidere. En nærliggende konklusjon 
må derfor bli at produsenten hadde til hensikt å skade noen. 

Hvem var det så som ble fremvist og navngitt? på få undtak nær 
dreiet det seg om revisjonister. 

Revisjonistene har gått i bresjen for å korrigere historiefrem­
stillingen som seierherrene i den annen verdenskrig og andre har stått 
for. Man har forsøkt å fortie dem, boykotte dem, bruke voldelige midler 
uten at det har nyttet. Resultatene av revisj onistpnes granskninger 
og forsk~~Eg har piplet og pipler uopphørlig frem. Programmets hensikt 
må derfor/Vært å skandalisere dem ved å slå dem i hartkorn med vulgære, 
ureflekterte og brutale nynazister. Dette krever en nærmere omtale av 
revisjonistene, hva de står for og hva de har utrettet. 

* 
En revisjonist er ganske enkelt en som reviderer oppfatninger. 

Han foretar undersøkelser for å kontrollere sannhetsgehalten i historier 
og forestillinger uansett hvilket emne det kan dreie seg om. Revisjonister 
har i alminnelighet ingen politisk tilknytning som skal favoriseres, 
og det er av den grunn galt å identifisere dem som nynazister. Det gjør 
da også stort sett bare de som motarbeider en revisjon av oppfatningene 
omkring Holocaust. 

SNO

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014 
 



Efterhvert er man blitt klar over at ingen mennesker ble gasset i 
konsentrasjonsleire innenfor Det tredje Rikets grenser. Anklagene om 
dette har vært utbredt over hele kloden og sannheten har fremdeles 
ikke nådd frem til alle. Det er revisjonistenes fortjeneste at de faktiske 
hendelser er blitt klarlagt, blant annet ved å fremskaffe dokumenter som 
dette: 

"MILITÆRPOLITIETS RUNDSKRIV NR. 31/48 DATERT WIEN 1.10.1948. 

2. 

Den allierte undersøkelseskommisjon har hittil slått fast at ingen 
mennesker ble drept med giftgass i følgende konsentrasjonsleire: Bergen-Beisen, 
Buchenwald, Dachau, Flossenburg, Gross-Rosen, Mauthausen und Nebenlager, . 
Natzweiler, Neuengamme, Niederhagen (Wewelsburg), Ravenbruck, Sachsenhausen, 
Stutthof, Theresienstadt. 

I disse tilfellene kunne det bevises at tilståelser var presset 
frem ved tortur og at vidneutsagn var uriktige (falsch). . 

Tidligere ks-fanger som ved forhØr forteller om mord med giftgass 
i konsentrasjonsleirene, især på jØder, skal gjøres kjent med dette undersØkel­
sesresultatet. Skulle de fortsette å hevde slike påstander blir de å melde 
til politiet for falske vidneutsagn." 

Sterkere kan det neppe sies og heller ikke med mer autoritet. Om 
graden av den tortur som ble benyttet under Nlirnbergtribunalene har den 
amerikanske senatoren Joseph McCarthy uttalt seg til internasjonal presse 
den 20.5.1949: 

"Jeg har hØrt bekreftelser og lest dokumentariske bevis for at 
de anklagede ble banket opp, misshandlet og fysisk torturert ved bruk 
av metoder som bare kunne være pØnsket ut av syke hjerner. Bl.a. ble de 
anklagede stilt for skinndomstoler og utsatt for fingerte henrettelser • 
•••••.•• Alt dette ble utført med den offentlige anklagerens godkjenning. 
for å sikre den pzykologiske atmosfære som var nødvendig for å få frem 
de Ønskede tilståelser." 

* 
Efter dette står nærmest bare Auschwitz tilbake som det sendes 

ukentlige underholdningsfilmer om og som avisene nærmest daglig henviser 
til som stedet hvor 4 av de påståtte 6 millioner myrdede jøder skal være 
massehenrettet med giftgass. Det finnes ingen tekniske bevis for at det 
skal ha skjedd og det finnes heller ingen ubestridelige vidneutsagn som 
for Øvrig er ferre enn hva som kan telles på en hånd. Alt annet er 
annen håndq informasjon. Men det er ikke enighet om hva som har skjedd. 

Den eneste teknisk-videnskaplige undersøkelse som er foretatt 
ble utført av den amerikanske gasskammereksperten Fred A. Leuchter i 1988. 
Han besØkte Auschwitz, Birkenau og Majdanek, foretok undersøkelser og 
bragte prøver med seg hjem til USA for kjemiske laboratorieundersØkelser. 
Med dette som grunnlag avga han en rapport på ca 200 sider som har føl­
gende konklusjon: 

"Efter å ha undersøkt alt tilgjengelig materiale, og efter å ha 
inspisert alle relevante steder i Auschwitz, Birkenau og Majdanek er for­
fatteren kommet til fØlgende konklusjon: Bevisene er uomtvistelige. Det 
fantes ingen henrettelsesgasskamre i noen av de undersøkte områder. Det 
er forfatterens fagmessige oppfatning som ingeniør, at de angivelige gasskamre 
i de undersØkte områder, hverken den gang eller nå, kunne ha funksjonert 
som henrettelsesgasskamre eller seriøst bli betraktet som sådanne." 

Antagelig for å avkrefte denne rapporten fikk Det rettsmedisinske 
Institutt i Krakau, Polen, i oppdrag fra Auschwit7.museet å utføre en til­
svarende undersøkelse. Dette ble gjort og den 24.).1990 leverte prof. 
dr. Jan Markowics instituttets rapport til direktør dr. Piper ved Auschwitz­
museet. Resultatet av undersøkelsen ga samme resultat som Leuchters rapport 
bortsett fra ubetydelige avvik. 

* 
En norsk statsborger som hadde overlevet, delvis i Auschwitz, 

fortalte i 1945 at det der var gasset ihjel og kremert 4 millioner mennesker, 
at håret var klippet av ofrene og sendt til madrassfabrikker, at menneskefett 
var samlet opp ved kremeringen til fremstilling av såpe, at tannteknikere 
tok ut gull fra de avdødes te~ner og sendte det til Den tyske Riksbank 
osv. I store trekk ble påstandene gjentatt inntil 1978. 

) 

SNO

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014 
 



I 1990 sørget ledelsen for Auschwitz-museet for demontering av 
tavler som på 19 språk fortalte at 4 millioner mennesker var blitt myrdet 

3. 

der. De som oppr~l?er påstandene om at gassing har funnet sted i Auschwitz 
nevner ikke leng/kr["taII ~r- enn rundt en million. Det er ikke funnet 
antydning til noen fabrikk som har brukt menneskehår eller menneskefett 
fra Auschwitz i sin produksjon, og heller ikke finnes det bevis for at 
tannlegegull var havnet i Den tyske Riksbank under krigen. 

Har den som fremsatte påstandene dementert eller modifisert dem? 
Nei. Har Jo Benkow gjort det? Nei. Har journalistene i presse, radio og 
fjernsyn justert sine tall i overenstemmeIse med hva reduseringene i Auschwitz 
skulle tilsi? Nei. Man fortsetter ubesværet å tale om 6 millioner. 

Sveriges TV-l sendte et diskusjonsprog~~me~~5t25.9.1991 kl. 2000 
som varte en time. Det deltok en programleder og 6 personer satt i panelet. 
Ingen revisjonist var blant deltagerne. Slik har det vært i 46 år. Pro­
grammet hadde tydelig anstrØk av panikk og hysteri. ~ane:tJ;----Var=at ::ce:~:i'&­

nia:tsz:: ... =i-kl<e hi_ 'lEg fRr t:l;:~-·):eiIget hvilkeI! Ble ~agt med .".~. En av 
paneldeltagerne var inne på tanken å skyte revisjonister i kneskålene. 
Med rene ord ble det "agt at man ikke maktet å fortie dem lenger. :8Lgwa.-

~ Selv en antydning om å skyte folk i kneskålene forteller om et 
sjeldent brutalt tenkesett eller om desperasjon. Begge dele opptrer gjerne 
når man ser slutten på gement renkespill. 

SNO

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014 
 




