
"Når NRK9.~~IDfenn~rer 
I forbindelse med 50-årsdagen .. Det taler ille for den journa­
~or Aulabranneu 28/11-43 ble ,- ',listiske standar~rat vaktsjefen i 
det opplyst i NRK fjernSynet ~)aIldep; ,mest ,sentral!; ~yhets­
såvidt jcg husker av Olc Torp -" medium upati.Jt går godf.or 
at det var tyskerne som hadde, (~t juks~;,':;: I.'" ;~'~\":"'. .:: 

, satt fyr på Aulaen. Meget.kor~; ,.ProfeS:>0rD~ll omtaler s~' en 
rekt skriver professor dr. Hans , ; annen, ~yslørmg» og skriver 
Fredrik Dahl i Quisling Il side om dell: . ' : ,.~, " 
464: «En sabotasjegruppe ,-, "" «H~ dett~ var en' avsløring, 
kommunistisk, viste det seg '-' slik' ankerinann Einar Lunde 
tente om natten fyr på Aulaen,.. ,lovet~}lar ordet i,kke" lenger 
Også professor Anders Brat- ' noen mening i,journalistikken. 
holm har i en artikkel i Aften- ',Det m~ altså fastslås.atnynazis­
posten opplyst at det var nord- ,men er farlig. Farlig som fristel- , 
menn som var skyld i Aula~ se for' uskjønne nyhetsfolk, og 
brannen. NRK ble gjort opp- dl<rf.or farlig.som base for desin­
merksom på sin feilinforma- formasjoner om seg selv.» " 
sjon, men såvidljeg vet kom det Den 26/5-91. påklaget Institutt 
ingen korreksjon. for norsk okkupasjonsh(storie 
For noen år sid,cn ble deltaker-, (INO) de falske opplysninger 

ne i «Fem på»Jl:onkurransen' NRK hadlle girt. !No ba om at' 
spurt om Norge tilhørte De alli- 'Fjernsynet måtte bringe opplys­
erte under den attnetItverdens- ' ,'Ding om at Instituttet meget 
krig. Deko~urransedeltakere gjeme ønsko 'at NRK gjennom­
som svarte ja fikk'sinc'Svar god- gitt !NO's regusk.!lper for å få 
kjent som korrekt ... I rek. brev bort enhver mistånke om spon­
til NRK gjorde jeg ved hjelp av sing av nynazister. Dette avslo 
dokumentasjon oppmerksom ,NRK ~'brev av 1/6-92, underteg­
på .at Norge slett ikke tilhørte' , net av nyhetssjef i 1V, Kenneth 
.. De alierte» på noe tidspunkt Simensen. Den 19/9~22 ~ndte 
under den annen verdenskrig. !No. en fornyet klage. Fjemsy­
Jeg fikk bare en arrogant skrift- net vi Kenne~hs' Simensen 
lig underretning om at dette vil besvarteINo.'s nye ,klage den 
ikke NRK gjøre noe med. 21/9-92. Svarbrevet inneholder 
I lørdagsrevyen 23/5-92 ble det følgende passus som ikke er til 

§endt en reportasje fQr å .:bevi- ',å misforstå: «Dersom INO etter 
se» at tidligere N$~l,Il;edlemmer 'denne nye :avisningen"går til 

. sponser nynazismell i ,Norge.' reUsligeslqitt mQ~ Oagsrevyen 
«ReportasjeIl» beskrives slik av, vil vi ikke unnlate å. peke 'på at 
professor dr. Hans Fredrik da vil påstandene om en kob­
Dahl under overskriften .. Årets ling mellom INo. og nynazister 
vinne~ i Dagbladet 9/12·92: ' i Norge bli fokusert i mediene i 

.:1 vår avslørte Dagsrevye'll langt ,større format enn i vår 
med stor bravur at nynazism#l " ene teponasje ... ,', ',.:' " 
i Norge er finansiert av tidligere I før nevnte Dagblad-artikkel 
NS-medlemmer. I sannhet en fyrer professor Dahl aven opp-~ 

, S((nsasjoncll avsløring - helt til siktsvekkende salve mot desm­
det viste seg at det «bevis» formantene i NRK: .. o.Jll det så 
Dagsrevyen bragte, Var en illus- er vårt hjemlige' ~ brukes 
trasjon tegnet aven anonym bestandig falske lyd- 'og billed­
nynazist der ordet Il'i'o. (Insti- effekter for ~ sprite, opp histori­
tutt for norsk okkupasjonshis- ene om de farlige postb9ksene, 
tone; min anm.) sto i nærheten, de skremmende organisasjone­
iW navnet på en av de dunkle ne som vistnok iiunes også her i 
grupper som Helle' :Fjelldalen landet.» . ' , . 
(alltiå off screen) informerer John Sand 
oss, ,om. Det, og ingenting 
annet»· ' 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO




