Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

e 1. e o

Om a slass med feieren

Av farsteamanuensis
Arnfinn Moland

Aftenposten og Arnhild Skre
avleggerisin artikkel «Kri-
gen utvikler seg pd stadig
nye fronter» (5.1.2001) un-
dertegnede en visitt. For
dem av avisens lesere som
ikke fikk med seg denne sa-
kenislutten avnovember
siste 4r, vil jeg kort kommen-
tere journalistens ordbruk.

P et seminar om «Den
nordiske presse og nazis-
men» 20. november holdt jeg
et foredrag kalt «Pressen og
likvidasjonene - en femtirs-
krise p& 90-tallet?». Her tok
jeg for meg pressens be-
handling av denne saken
ved norsk okkupasjonshis-
torieien tidrsperiode og pa-
viste manglende kildekri-
tikk ideler av pressen. I
gjentatte tilfeller ble pa-
stander om groteske over-
grep fra Hiemmefrontens si-
de satt pa trykk. En for-
holdsvis enkelsjekkrunde
ville ha avslgrt dette som
lggner, basert pi nazi-fab-
rikkerte kilder. Nir det
gjaldt rsakssammenhen-
ger, gjorde jeg eksplisitt

oppmerksom pd at det ikke
foreld «et faglig fundert svar.
bygget pa grundig forskning
av fenomenet». Derfor satte
Jegfrem noen hypoteser.
Imitt tisidersmanus var
det fem linjer som begynner
slik: «<En fjerde hypotese kan
veere at det i redaksjonene

sitter .. .». Denne hypotesen
gienga fagbladet Journalis- -
tel igsomenpd-

tross for tilgang $il »

mitt manus Jkke barehad-

de ‘a_nkutgtet de syv fgrste
ordene, man gjorde ogsaty-
pografiske endringer ved a
utstyre denresterende set-
ning med stor bokstav: «I re-
daksjonene sitter. .. » Det-
te ga stgtet til flere siders
avsky-reportasje i Dagbla-
det, inklusive en leder og en
kronikk. For om mulig & f
debatten inn pd sporet
igjen, beklaget jegi et inn-
leggisamme avis, klart og
eksplisitt, at jeg i det hele
tatt tokinn en slik hypotese
imitt foredrag:

«Bruken av ordet «redak-
sjonene» forsterket et ut-
sagn som viste seg 4 haim-
plikasjoner av en type som
overhodet ikke var tilsiktet

" det, «péstér

framin side. Jeg forstar at
noen fpler'seg krenket over
formuleringen. Det er derfor
bare énting 4 gjgre: Hypote-
senmed alt som viste seg i
kunnelesesinniden, trek-
kes uten forbehold tilbake, .
Den skade dette matte ha
medfart, er forhdpentligvis
ikke uopprettehg » (Dagbla-.
det 13.12.2000,).

Ingenting
tenpostens jourialist ta
hensyn til. " Hun 'entaro

Jegsa,
innidet absurde. Dette er
skuffende. Det burde veert
mulig 4 opplyse leserne,
seerlig siden Aftenposten
ikke deltok i den voldsom-
me utblisingenipressen,
om hovedinnholdet i hva jeg
har forklart og sagt i denne
forbindelse, ikke minst bur-
de min egen beklagelse ha
en viss interesse. Samme
journalist var forgvrig til ste-
de under seminaret. Hun la-
get en halvsides reportasje i
Aftenposten etterpé
(22.11.2000). Mitt foredrag
ble der ikke nevnt med et
ord.

auZ22]






